• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Spring naar de inhoud
  • Spring naar de voettekst

Ilona Walraven

Creëer vanuit wie je bent

  • Aanbod
    • In 1 sessie naar je blauwdruk
    • Coaching
    • Persoonlijke portretfilm
  • Blogs
  • Ilona
  • Contact

— personal branding is 90% naar binnen & 10% naar buiten

sparringpartner

Personal branding is een hippe term met een slecht imago.  Jezelf positioneren klinkt als; jezelf mooier voordoen of schreeuwen hoe goed je bent. Dat wil je niet.  Maar is het ‘een kunstje’? Verschuilen we ons achter valse bescheidenheid of weten we het gewoonweg niet te benoemen? Jezelf beschrijven voelt ongemakkelijk en dat is t ook!  Je boodschap komt nl. pas aan als je verhaal écht is. Hoe doe je dat? 

Het merk-ik

Er zijn vele tips en definities over personal branding. Wikipedia legt de nadruk op je onderscheidend positioneren in social media, het plaatje dat je ‘brandt’ in de hoofden van je klanten om goed te verkopen. 

Het gaat over je persoonlijkheid want dát is je meest onderscheidende meerwaarde. Het merk IK is pas aantrekkelijk als het authentiek is. Schreeuwerigheid zit ‘m vooral in het óver jezelf praten i.p.v. vanuit jezelf praten. Je bent op de goede weg als je enthousiasme blijkt zonder dat je het woord enthousiast hoeft te gebruiken. Het is een hele kunst om te benoemen wie je bent. Het is een proces van onderzoek en erkenning van wie je bent ofwel;  jouw unieke blauwdruk vinden.

Wie ben ik écht?

Jouw blauwdruk vind je in elke situatie, of het nu werk is of privé. Het gaat erom hoe jij het doet en waarom jij het zo doet. Wat doe jij om je klanten te boeien of inspireren? Wat is jouw rode draad?  Ik heb daar zelf heel lang geen vloeiend antwoord op gehad. En dat is jammer want het voelt heerlijk om na een succesvolle actie te zeggen;  ‘Hier ben ik écht goed in!’  Dat werkt aanstekelijk, ook voor een ander. Al je weet wie je écht bent, kun je dienstbaar en van betekenis zijn. Who am I? Oprah

Omdat je ‘in je eigen systeem zit’ is het ingewikkeld om jezelf helemaal te zien.  Tips

Vraag 5 mensen om je heen om jou te beschrijven in 5 zinnen.

Schrijf een elevator pitch. De volgende drie vragen kunnen je helpen:

  • 1. Wie help jij?   Een duidelijke niche is belangrijk voor je herkenbaarheid.
  • 2. Voor welk ‘probleem’ heb jij de oplossing?
  • 3. Hoe doe jij dat?  Wat is jouw werkwijze?

Of kijk op de site van Simon Sinek – startwithwhy.com

Positioneren is jezelf waarderen

Op het moment dat je helemaal kunt benoemen wie jij bent, neem je positie in. Positioneren betekent letterlijk dat je weet wat je komt doen en dat je daar figuurlijk voor gaat staan. Dit gebeurt voor een groot deel al dóór het je überhaupt bewust te worden.  Eigenheid is herkenbaar en herinner-baar en voelt waardevol. Wat je te brengen hebt, is niet in 1 functie te vatten. Het is belangrijk om het pakketje werkzaamheden te vinden waarin jij je het best kunt manifesteren.  De vorm is nodig om je inhoud te brengen, dus kies een goede pasvorm zodat jouw waarde helemaal tot z’n recht komt. Dan kan jij er helemaal voor gaan staan. Dan kun je je visie zijn en je missie leven. Daar zit je eigen-waarde.

Of blijf je een grijze muis?

Je blijft een grijze muis als je niet precies kan benoemen waar je mee bezig bent en wat jou onderscheidend maakt. En dan zul je je ook als een grijze muis blijven voelen. Benoemen wie je bent, is letterlijk en figuurlijk ingewikkeld.  Toch is het niet alleen wát je over jezelf ontdekt, dat weet je namelijk al lang.  Het gaat om het proces van in woorden vatten zodat je gaat erkennen wat je waard bent. Dan is je boodschap vanzelf waar-achtig en mag het volume best omhoog.

Footer

creëer vanuit wie je bent

06 - 386 11 839 info@ilonawalraven.nl

Facebook - Pinterest - Contact